Reisverhalen

Blogs van Jouw Zonvakantie

Deel 14 Naar huis

17 oktober, 19.00 uur. Net wakker van een paar uur slaap, even wat inhalen na de reis vanuit Nepal. Beetje onwerkelijk nog: thuis zijn. 24 uur geleden heeft onze favoriete taxichauffeur (jawel, degene die ons van Bhaktapur naar Dhulikhel en van Dhulikhel naar Thamel heeft gebracht) ons afgezet op het vliegveld van Kathmandu (Nepalees Eelde). …

Deel 13 Thamel

Partir, c'est une petit mourir. Vertrekken, da's een beetje doodgaan. Die Fransen kunnen soms flink dramatiseren doch deze herken ik vaak als ik ergens afscheid (van) neem. In dit geval afscheid nemen van Dhulikhel, afscheid nemen van Binod en afscheid nemen van de rust en natuur. …

Deel 12 Namo Buddha

Indira zal ons naar Namo Buddha Resort brengen waar we dan rond 1 uur afspreken met Binod. Namo Buddha Resort is een resort waar veel mensen uit het buitenland komen voor retraites, meditatie, yoga en wandelen. …

Deel 11 Indira en Binod

Half zes, broeders en zusters. De wereld slaapt nog. Zelfs de wereld hier. Doch in een sober kamertje van een hotelletje op een berg bij Dhulikhel gaan twee Samsung-wekkertjes tegelijkertijd af. We staan op om de zonsopkomst boven de Himalaya te zien. En eigenlijk niet eens de werkelijke zonsopkomst maar het schouwspel er net voor. …

Deel 10: Dhulikhel

12 oktober alweer. Gisteren kwamen we een taxichauffeur tegen die we afpingelden naar zestien euro voor de reis van Bakhtapur naar Dhulikhel. Hij haalt ons om 9 uur op. Nog even een prima ontbijt met uitzicht over onze eigen persoonlijke filmset. …

Deel 9 Bakhtapur

Bakhtapur is weer een heel nieuw hoofdstuk van onze reis: het is van oudsher één van de drie (Kathmandu en Patan zijn de anderen) koningssteden in de Kathmandu-vallei, vallend onder het Unesco Werelderfgoed. …

Deel 8 Van Pokhara naar Bhaktapur

Van Pokhara naar Bakhtahpur. Het was lastig afscheid nemen van verschillende zaken in Pokhara. Het Phewa-meer (niet Anapurna meer, zoals ik het eerder noemde) met haar zachtheid, rust en kalmte, de toeristische boulevard met de gezellige drukte, het bijzonder goede en gastvrije hotel en haar (h)eerlijke, warme en toegewijde personeel... We came as guests and left as kings! …

Deel 6 De reis naar Pokhara

7 oktober 2017. We staan om 5 uur op en maken ons klaar voor vertrek vanuit Kathmandu naar Pokhara. Pokhara ligt in een dal, aan het Anapurna-meer. En hoewel je vanuit de hoofdstad zicht hebt op de Himalaya worden de meeste expedities, tracking en tochten vanuit Pokhara georganiseerd en geregeld. …

Deel 5 Pashupatinath lijkverbranding

In de bus naar Pokhara. Ritje van uurtje of 8 en ja, dames en heren, dat doen wij voor de lol! Tweede volle dag in Nepal en ik moet jullie nog vertellen over de traditionele lijkverbranding van dag één. Lijkverbranding? Inderdaad! Even terug naar de stadsbus, verkeersgekte en gisteren. …

Deel 3 Binod

6 oktober, 06:10 uur. Ik heb heerlijk geslapen maar word wakker met wat onrust in mijn lijf. Overprikkeld. De indrukken en ervaringen. Ik moet het opschrijven. Vastleggen. Met zoveel mogelijk details. Voor nu en later. Voor mezelf, voor Belinda. Zeker ook voor onze kinderen. En misschien ook voor anderen. Ik leef en beleef, onderga en ervaar...en deel het, op z'n Nepalees, met anderen. …

Deel 1 De reis en Kathmandu

6 oktober 's ochtends 06:10 uur. In een koloniale kamer wakker worden. Op de derde verdieping van de Boudha Inn. Met uitzicht over Kathmandu. De stad is al wakker. Is die ooit gaan slapen? Een haan kraait tegen een aantal blaffende honden, maar langzamerhand neemt het dagelijks verkeer het geluid over. …

Rondreis Nepal

Iedereen beleeft vakanties op zijn of haar eigen manier. Aan mij zijn all-in’s en strandhangen niet besteed. Daar kwam ik al vroeg achter. Ontdekken, zien, beleven, ervaren. Dat zijn meer mijn vakantiekernwoorden. …